Rebeccas mat- och bakblogg

Mördegskakor med nötter och choklad

Hittade de här kakorna i en kokbok och tyckte dom såg goda ut så jag provade att göra dom och dom blev verkligen goda! Passar bra till julen också!

Mördeg
4,5-5 dl vetemjöl
3/4 dl socker
200 g smör
1 äggula

25 g blockchoklad
1/2 dl (25 g) nötter (jag tog jordnötter)

  1. Lägg mjölet i en hög på bakbordet. Tillsätt sockret. Hacka eller skär smöret i mindre bitar och tillsätt också äggulan. Tillsätt hackad blockchoklad samt nötter.
  2. Smula sönder smöret med fingertopparna. Arbeta snabbt ihop alltsammans. Degen ska bara hänga ihop. Knådar man för länge blir degen seg och kakorna blir inte möra.
  3. Låt degen vila i kylskåp några timmar, men gärna över natten. (Jag gjorde degen till två rullar och lät dem ligga över natten).
  4. När degen vilat och är kall, skär rullarna i ca 0,5 cm tjocka kakor och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min i 175-200 grader.
•••

Jag gräddade i 175 grader och tog ut dem då kanterna började bli guldbruna.

I receptet står att de ska gräddas tills kakorna fått "svagt guldgul färg". Det ska också bli ca 60 stycken, för mig blev det 24. Så för den tjockleken jag gjorde gäller ca 10 min i ugn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: