Rebeccas mat- och bakblogg

Punschrullar

Jag provade det här receptet första gången för några månader sedan och dom blev mycket godare än dom man köper så jag rekommenderar er verkligen att prova baka dom! Receptet kommer härifrån

50 g mjukt smör (jag behöver ofta det dubbla, brukar tillsätta tills jag får rätt konsistens)
5 dl sockerkaks- eller småkakssmulor (jag brukar blanda sockerkaka med mariekex 50/50, blir väldigt bra!)
2 tsk kakao
Arrakessens eller punsch efter smak

300 g grön marsipan
Florsocker till utkavling
100 g mörk choklad

  1. Rör smör och kaksmulor krämigt och rör ner kakao.
  2. Tillsätt arrak efter smak.
  3. Dela degen i tre delar, rulla till avlånga rullar och lägg in dem i frysen.
  4. Kavla marsipanen till en cirka 2 millimeters tjocklek. Använd florsocker att ”mjöla” med under kavling om marsipanen kladdar. Skär marsipanen i breda remsor (som är tillräckliga för att kunna rulla in arraksrullarna). Lägg skarvarna omlott och nedåt.
  5. Smält chokladen i vattenbad (i en skål över kokande vatten) och ta av skålen från värmen så fort den har smält.
  6. Skär rullarna i cirka 4 cm långa bitar och doppa ändarna i choklad.



 


I helgen gjorde jag en lite juligare variant med röd marsipan och vit choklad!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: