Rebeccas mat- och bakblogg

Äppelkaka

En god, laktosfri och fettfri äppelkaka kommer här!

2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl kallt vatten

1-2 syrliga äpplen
Valfri mängd av socker, kanel och kardemumma

  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
  • Tillsätt vattnet.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver i en separat bunke och vänd ned i de blöta ingredienserna.
  • Skala och klyfta äpplena och "krydda" med socker, kanel och kardemumma.
  • Häll smeten i en ugnsform och tryck i äppelbitarna.
  • Grädda i 175° i ca 45 minuter. Stick en tandpetare i mitten av kakan och kommer den ut ren så är den klar!
Serveras med fördel tillsammans med marsansås.


Kommentarer
Postat av: Erika

ohhh Laktosfri plus att den ser sjukt mumsig ut ;)

2011-11-28 @ 15:38:34
Postat av: Rebeccas

Ja, jag tänkte på dig och Karin då jag la upp receptet! Du kan ju prova att göra den, den var väldigt god :)

2011-11-29 @ 11:15:33
URL: http://rebeccasmatochbak.blogg.se/
Postat av: Erika

Det ska jag absolut göra. men den kommer inte bli lika vacker! men bara den är ätbar så gillar jag den ;)

2011-11-29 @ 18:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: