Rebeccas mat- och bakblogg

Citrontarteletter med färska hallon

Det här receptet såg jag i en Ica Buffé-tidning och eftersom jag gillar citron i bakverk så ville jag prova att göra dom! De blev väldigt goda med vispad grädde till.

125 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl florsocker
1 ägg
2 droppar bittermandelarom

ca 200 g lemon curd (köpt eller egengjord)
150 g färska hallon (eller andra frukter och bär)
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smöra och mjöla formarna om du använder tartelettformar av metall.
  3. Kör smör och mjöl i en matberedare eller nyp ihop för hand.
  4. Tillsätt florsocker, ägg och bittermandelarom och blanda snabbt ihop till en smidig deg.
  5. Tryck ut degen i 15–20 tartelettformar eller engångsformar av aluminium.
  6. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter, tills de fått fin färg, passa noga. Låt svalna.
  7. Ta försiktigt ut tarteletterna ur formarna genom att trycka ihop ändarna försiktigt och knacka i bottnen. Låt svalna.
  8. Klicka 2 msk lemon curd i varje tartelett och garnera med hallon.
Jag hade ingen bittermandelarom så jag gjorde utan och det gick bra, men blir nog godare om man har det! Jag hade inte heller några tartelettformar så jag tryckte ut degen i en muffinsplåt istället vilket funkade bra. Se bara till att smöra och mjöla hålen innan så pajskalen inte fastnar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: