Rebeccas mat- och bakblogg

Minttoppar

De här kakorna gjorde jag första gången i gymnasiet, tror det var på bagerikursen vi gick. De blev favoriter och jag hittade igen receptet i somras så jag bakade några då mamma fyllde år! Nu gjorde jag dom igen och dom är fortfarande lika goda, rekommenderas verkligen!

1 dl florsocker
200 g smör
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl

100 g mörk blockchoklad
3-4 droppar pepparmyntsolja

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda socker, smör och de båda mjölsorterna.
Rulla degen till små bollar och lägg dem på en en plåt täckt med bakplåtspapper och gör sedan en fördjupning i mitten av varje kaka. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
När de är klara, låt kallna på plåten.

Smält chokladen i vattenbad och droppa i pepparmyntsoljan. Rör om och låt svalna, spritsa sedan i varje kakas fördjupning. Då chokladen har stelnat är de klara!



Enligt receptet ska det bli ca 60 stycken, för mig blev det 23. Dom behöver inte vara så små tycker jag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: