Rebeccas mat- och bakblogg

Chocolate chip cookies

Här är ett mycket bättre recept än det jag använde sist jag gjorde chocolate chip cookies. Dom här blev krispiga utanpå och sega inuti och smakar ungefär som kakorna man kan köpa på Subway. Dom var enkla att göra så det här receptet ska jag spara!

Jag fick ut 20 kakor av den här degen men det varierar såklart beroende på hur stora man gör dom. Receptet kommer härifrån.

Chocolate chip cookies


260 gram vetemjöl
1 1/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
170 gram smör, rumstempererat
130 gram strösocker
140 gram farinsocker
1 ägg
1 äggula
1 1/2 tsk vaniljessens
200 g chokladknappar/smarties/hackad choklad
  1. Sätt ugnen på 175° C.
  2. Blanda ihop mjöl, bikarbonat och salt.
  3. Vispa smör och båda sorterna av socker så att blandningen får en fluffig konsistens. (2-3 minuter).
  4. Tillsätt ägget och äggulan och vispa till en smidig smet och tillsätt sedan vaniljessensen.
  5. Häll i mjölmixen lite i taget och rör tills degen tar ihop.
  6. Blanda i chokladen och se till att det blir väl inblandat.
  7. Lägg degen i kylskåpet i ca 15-30 min så att den blir lite fastare och lättare att arbeta med.
  8. Ta ut degen och rulla till bollar, ca 3 cm i diameter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta ut. Lägg inte mer än 6 kakor på en plåt, de flyter ut mycket!
  9. Grädda i ca 10-15 minuter. De är klara då de är lätt gyllenbruna.
  10. Låt svalna på plåten innan du flyttar över dom till ett galler för att svalna helt.