Rebeccas mat- och bakblogg

Mördegskakor med hjärtan i

Här kommer ett till recept som passar bra till Alla hjärtans dag! Det är lite pyssligare men blir fint när det väl är klart! Jag kom på efter jag var klar att det hade varit enklare att förstå om jag tagit kort under tiden.. men jag hoppas min förklaring inte är jättedålig!

Mördeg
100 g socker
200 g smör, rumsvarmt
300 g vetemjöl
  1. Rör ihop smöret och sockret till en krämig massa.
  2. Tillsätt mjölet och rör till degen tar ihop.
  3. Låt vila någon timme i kylskåp, gärna över natten.
OBS: överarbeta inte degen, då blir kakorna hårda!

För att göra kakor med ett inbakat hjärta:
  1. Ta undan en tredjedel av degen och tillsätt valfri färg till den. (Använd gärna färg i geléform, "vanlig" karamellfärg blöter upp degen.)
  2. Rulla till en rulle och lägg in i kylskåpet.
  3. Rulla resten av degen till tre lite tunnare rullar. Dessa ska bli det ljusa som ligger kring hjärtat. Lägg in dem i kylskåpet.
  4. När den färgade degen har stelnat lite, ta ut den och forma rullen till ett avlångt hjärta. Det görs lättast genom att göra en v-form på ena sidan (hjärtats spets), och sedan göra en liten "kanal" på motsatt sida (hjärtats överdel). Forma tills hjärtat får en bra form.
  5. Lägg in i kylskåpet igen och låt stelna ordentligt.
  6. När den färgade degen är riktigt stelnad, ta fram den ljusa degen och tryck fast de tunna rullarna mot hjärtats sidor. Den ljusa degen ska alltså täcka runt hela det avlånga hjärtat. Se till att rullen får en slät och rund form, utan att förstöra hjärtat.
  7. Lägg in i kylskåpet igen i minst en timme.
  8. Ta fram rullen och skär ca 1 cm tjocka kakor.
  9. Lägg på plåt och grädda i 175°C i ca 10 minuter. Kakorna är klara då de är svagt gyllenbruna på kanterna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: