Rebeccas mat- och bakblogg

Semlor

Igår bakade jag semlor med assistans av min lilla systerdotter som är 2 år! På tisdag är det Fettisdag så passa på och gör egna semlor till dess!

Semlor, 10 st

Bullar:
50 g jäst
2 dl grädde
100 g smör
4 msk socker
20 sötmandlar, malda
3 bittermandlar, malda
1 tsk stött kardemumma
ca 3/4 l vetemjöl
1 ägg till pensling
  1. Smula sönder jästen i degbunken och rör ut den med lite av grädden.
  2. Smält fettet. Häll på resten av grädden och ljumma den.
  3. Häll degspadet över jästen och rör ned socker, mandel, kardemumma, ungefär hälften av mjölet samt ägget.
  4. Tillsätt resten av mjölet i omgångar och arbeta degen seg och smidig. Strö på lite mjöl, täck med bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek. (Tar ca 40 minuter).
  5. Arbeta först upp degen i bunken. Ta sedan upp den på lätt mjölat bakbord och knåda den smidig.
  6. Dela den i 10 jämna bitar och forma dem till runda släta bullar utan sprickor. Lägg dem på plåtar och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
  7. Pensla bullarna varsamt och grädda i 8-10 min i 250°C. (Mina bullar var inne i 6 min och de blev bra, så börja alltid med mindre tid!)
Fyllning och sammansättning:
75-100 g mandelmassa
1-2 dl grädde, vispad
ev. 1 tsk vaniljsocker
florsocker
  1. Skär mandelmassan i lagom stora bitar (beroende på hur mycket du vill ha i semlan).
  2. Vispa grädden och tillsätt ev. vaniljsocker för godare smak.
  3. Skär av ett lock från bullen och pressa i mandelmassan.
    Spritsa/klicka grädde ovanpå, lägg på locket och pudra över florsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: