Rebeccas mat- och bakblogg

Kladdkakshjärtan doppade i choklad

Här kommer ett bakverk som går lätt att göra och som passar bra till till exempel Alla hjärtans dag!

Kladdkaka (recept från Arla)
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl.
  3. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat.
  4. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  5. Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
  6. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna.

TIPS: Om man låter kladdkakan vila i kylskåpet över natten så blir den sådär perfekt kladdig som på café! Min låg i kylskåpet i 2 dagar och den blev jättebra!

 

Dekoration
150-200 g choklad
Strössel eller andra dekorationer
  1. När kladdkakan är klar och har vilat i kylskåpet, ta ut exempelvis hjärtan med en pepparkaksform.
  2. Smält chokladen så att den får en rinnig konsistens.
  3. Doppa kladdkakshjärtana i chokladen och låt överflödig choklad rinna av. (Två gafflar är bra hjälpmedel).
  4. Strö på eventuell dekoration medan chokladen är blöt och placera hjärtana i kylskåpet för att stelna.

 


Kommentarer
Postat av: Linnea

Oj, vilka fina! Dessa blev jag sugen på att göra, speciellt när det är alla hjärtans dag snart, men jag får se - för jag försöker ju banta. :P

2012-02-07 @ 19:53:34
URL: http://godingar.blogspot.com
Postat av: Hanna

Asså när du bjöd på dom.. bland det godaste jag någonsin ätit!!.. Perfekta!

2012-02-12 @ 09:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: