Rebeccas mat- och bakblogg

Cake balls

Oj vad de va länge sen jag la in ett recept här! Jag bakade inte så mycket i somras och nu när skolan börjat om igen har jag inte så mycket tid över heller. Men i tisdags bakade jag iallafall cake balls eftersom jag skulle bjuda klasskompisarna!
 
Sockerkaka (grunden)
2 ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl kallt vatten
ev. karamellfärg i valfri mängd
  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
  • Tillsätt vattnet och eventuellt karamellfärg.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver i en separat bunke och vänd ned i de blöta ingredienserna.
  • Smörj en form och häll i smeten.
  • Grädda i 175° C i ca 45 min, låt svalna.
Cake balls
Philadelphiaost
Florsocker
Blockchoklad
Strössel eller andra dekorationer
  • Ta den avsvalnade sockerkakan och smula sönder den.
  • Blanda ihop lagom mängd Philadelphiaost med florsocker. och blanda ihop med kaksmulorna. (Lagom= tillräckligt mycket för att smulorna ska ta ihop när du rullar en boll.)
  • Rulla bollar i valfri storlek och låt dom vila i kylskåp/frys ca 1 timme.
  • Smält chokladen och doppa de kalla bollarna. Låt rinna av och placera dom på bakplåtspapper. Dekorera på valfritt sätt och låt stelna i kylskåpet.
  • Klart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: